Publicat: Marți, 20 Mai 2025
România bifează recorduri negative pe bandă rulantă. O statistică, recentă, ne arată că în ultimii 30 de ani, analfabetismul funcțional a luat amploare, astfel că aproape jumătate dintre elevii de 15 ani citesc un text fără să-l poată înțelege.
România se confruntă cu una dintre cele mai grave crize educaționale din ultimii 30 de ani, iar cifrele prezentate, recent, în „Raportul de diagnostic pentru sistemul de învățământ”, lansat oficial de Ministerul Educației, confirmă o realitate ignorată ani la rând: analfabetismul funcțional a crescut cu peste 500% din anii 90 până în prezent.
Dacă în urmă cu trei decenii era considerat un fenomen marginal, astăzi, mulți dintre elevii români nu înțeleg ce citesc sau nu pot aplica noțiunile învățate în contexte reale. Documentul a fost numit chiar de oficiali „un portret brutal de sincer al școlii românești”. În centrul raportului se află datele alarmante furnizate de testările internaționale precum PISA, dar și de propriile evaluări naționale. Pe scurt, România are o școală care formează generații care știu să repete, nu să gândească, care memorează, dar nu înțeleg, care obțin note, dar nu competențe.
Analfabetismul numeric crește de la o medie de 25% la clasele primare, la o medie de 36% la clasele gimnaziale și de 46% la clasele liceale. Elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu un procentaj de 58,16%, comparativ cu elevii din urbanul mare, unde se înregistrează cele mai scăzute niveluri, la o medie de 22,23%.
Elevii din categoria cu cel mai ridicat statut socio-economic prezintă cele mai scăzute procente de analfabetism numeric. În mod corespunzător, elevii cu cel mai scăzut statut socio-economic au cel mai ridicat nivel de analfabetism numeric, cu diferențe marcante între extreme.
Soluțiile pentru combaterea analfabetismului funcțional și redresarea sistemului de învățământ românesc necesită măsuri structurale, coerente și de lungă durată. Iată cele mai importante direcții propuse de specialiști, multe dintre ele susținute și în Raportul de diagnostic prezentat de Ministerul Educației: simplificarea curriculumului, adică mai puține informații de memorat, mai multe concepte aplicabile în viața reală, introducerea unor programe transdisciplinare, cu accent pe lectură, înțelegere, logică și exprimare, introducerea oficială a educației funcționale încă din clasele primare: învățarea prin rezolvare de probleme și exemple din viața cotidiană.
